Ännu en vecka har gått här på Spiritus Mundi och det är dags för en ny fredagsuppdatering. Denna veckan har ämnet för gymnasiet varit konflikthantering och vi har haft besök av Lotta och Fanny från peacequest.
Kommunicera utan ord
Lektionen inleddes med en övning då alla skulle ställa sig på ett led efter ordningen vilken månad man är född i. Kruxet var att man inte fick lov att prata med varandra. Eleverna löste dock problemet galant genom att kommunicera med fingrar, rörelser och mimning.
Övningen visade på att rösten är bara en liten del av hur vi kommunicerar med varandra i vardagen.
Vi gick vidare och delades nu in i par där den ena skulle berätta om någonting man själv tycker är intressant och den andra skulle verka så oberörd som möjligt. Medan hälften pratade på om sina historier gjorde den andra halvan allt dem kunde för att inte lyssna genom att skicka sms, prata med andra, titta bort mm. När det var gjort skulle lyssnaren göra tvärtom, alltså nu skulle den verkligen sätta sig in och intressera sig för det den andre berättade. Efter övningen diskuterad vi hur man beter sig för att verka intresserad respektive ointresserad.
Tonårsföräldern VS pensionären
Lektionen rullade på och vi skulle nu göra ett rollspel. Vi delades in i två grupper där den ena halvan fick instruktionerna att de var pensionärer som var arga på grannen som spelade alldeles för hög musik. Den andra halvan fick veta att de var en tonårsförälder vars största intresse är trädgården och rosorna men grannens hund brukar ta sig igenom staketet och bita i sönder dem. De både karaktärerna träffades sedan ute på gården och konfronterade varandra. Pensionären

Därefter diskuterade vi vad ”vargmetoden” och ”giraffmetoden” är för något. ”vargmetoden” är när man i en konflikt ”hoppar på” den andre och vägrar lyssna. ”giraffmetoden” är när man ser det ifrån allas perspektiv och lyssnar på hur den andra parten ser på problemet också.
Som avslutning kördes den traditionella ”fyra hörn-leken” där varje hörn representerade olika sett på hur man hanterar en konflikt. Sedan fick man välja hörn beroende på vem man hade konflikten med. Ex. om det är bästa kompisen eller mamma.
Garaget
Hälften av UK-eleverna hade sin lektion på Garaget som hör ihop Arena. Där utövades samma övningar men dem inledde istället med att bygga så höga torn som möjligt med endast marshmellows och spagetti. Resultaten blev inte speciellt lyckade tyckte eleverna själva då högsta tornet blev ca 50 cm högt. Det svåra var att spagettin knäcktes hela tiden och det var svårt att få det att stå stabilt.
Ett kort dokumentärklipp från dagen:
Torsdag - Havet är djupt
Denna vecka har högstadieeleverna fått vara nere på Ribersborg och upplevt en dag i miljöns tecken tillsammans med SEA-U. För att det skulle gå smidigt till delades den stora gruppen upp till två grupper. Stephanie Anvelid-Uller och Martin Karlsson höll i ena delen av dagens aktiviteter, som handlade om miljöproblem.
Gruppen delades upp till tre mindre grupper och varje grupp tog sig ann ett miljöproblem, som de skulle lära sig och presentera kortfattat om. Det handlade om allt från oljeutsläpp till landexploatering. De fick även ta sig en titt på akvariet, där man fick se bland annat Sjöspigg och Sjötungor.
Samtidigt fick den andra gruppen hänga med Peder Hansson och Michael Palmgren för att ta en titt på havets småliv. Det var bara att dra på sig på sjöstövlarna och gummihandskarna och bege sig ner till det grunda havet. Djur som fiskades upp var bla. Tångsnälla, som är besläktad med Sjöhästen, och Kammaneter. Vid halvtid bytte grupperna.
När dagen var till ända höll alla med om att det faktiskt var roligt att få traska runt i havet och leta efter fiskar och andra smådjur. Åtminstonde var det tydligt när det var dags att ta sig upp på det torra då det var många som trånade tillbaka till havet.
Nästa vecka blir det ingen blogguppdatering, vi går på lov.
Ett kort dokumentärklipp från högstadiets dag på Sea-U:
För mer information om Sea-U och Peacequest:
Peacequest
Sea-U
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar